De locatie was dan misschien tiny (klein maar gezellig!), de ideeën allerminst. Op donderdag 9 augustus kwamen tien Jonge Krachtenbundelaars samen in het tiny house aan de Auriollaan in Utrecht om na te denken over het netwerk, onder het genot van pizza en spraakwater, of een frisje. Het doel en de opzet van het netwerk en de meet ups werden onder de loep genomen met papieren vol concrete ideeën als resultaat.
Tijdens de meet up stonden twee vragen centraal, namelijk:
De Jonge Krachtenbundelaars gingen uiteen in twee groepen om over beide vragen zo'n twintig minuten te brainstormen. Beide groepen werden begeleid door een sessieleider. Doel van het netwerk Het vel papier en de pennen werden bij de eerste vraag over het doel van de Jonge Krachtenbundelaars goed gebruikt. Een paar ideeën die naar voren kwamen: samenwerking gaat over uitwisseling van kennis, netwerk, ideeën en krachten. Ook het effectief doorverwijzen van een persoon naar iemand uit je netwerk is dus al een succesverhaal. Hier kunnen we meer helderheid over creëren door tijdens de meet ups succesverhalen te delen en door de gelegenheid te bieden om een hulpvraag te pitchen. Zo faciliteren en monitoren we de voortgang van het netwerk tijdens de meet ups zelf. Een tweede idee was dat er meer samenwerkingen ontstaan wanneer mensen vooraf beter weten wie er naar de meet up komen en achteraf elkaar goed weten te vinden. Dit kan door deelnemerslijsten te delen, naambadges te gebruiken en actiever gebruik te maken van de Jonge Krachtenbundelaars LinkedIn-groep. Als laatste noemde een deelnemer dat er tijdens de meet ups niet de tijd is om iedereen te spreken of goed te leren kennen, waardoor je niet altijd tot kansen voor samenwerkingen komt. Door tijd hiervoor te maken in het programma (speeddates, kennismaking in kleinere groepjes) en door alternatieve activiteiten te organiseren (beach cleanup, workshops) waarin je meer met elkaar optrekt, bied je hier de kans voor. Format van het netwerk Ook de tweede vraag over het format leverde een hoop op. Een paar ideeën die naar voren kwamen: af en toe een (mini) summer school organiseren of jaarlijks event. Dit kan dan bijvoorbeeld een complete dag zijn met workshops en matchmaking. Daarnaast werd het idee geopperd om ook een keer een webinar te organiseren, praktisch in verband met locatie en tijd. And how about het format een extra toegevoegde waarde geven met een offline/online hulpwand (à la prikbord in de supermarkt) waar leden hun vraag kwijt kunnen. Naast de ideeën werden ook de huidige plussen en minnen besproken. Deelnemers zijn erg enthousiast over hoe praktisch en toegepast de meet ups zijn. De simpelheid trekt, je leert mensen snel kennen en er hangt een goede, creatieve sfeer. Aan de andere kant is het niet altijd duidelijk wie er precies bij het netwerk hoort (ideetje: smoelenboek?), contacten blijven soms oppervlakkig, het tijdsframe is wat aan de lange kant en sommigen noemden dat het vraagstuk tijdens een meet up teveel op één ondernemer gericht is. Goede feedback waar we als netwerk zeker wat mee kunnen! Toffe locatie? Check. Gegeten en geborreld? Check. Nieuwe contacten opgedaan? Check. Frisse ideeën? Dubbel check! Wij, het kernteam, zijn enorm tevreden (deelnemers bedankt!) met de meet up en uitkomsten en kunnen niet wachten om een en ander uit te werken en in de praktijk te brengen. We’ll keep you posted…
2 Reacties
|