Blog geschreven door: Social Enterprise NL
Dit keer geen borrelnoten van de buurtsuper, maar grote schalen dampende zeewierburgers van The Dutch Weed Burger (TDWB). Vers aan de deur bezorgd bij Social Enterprise NL voor de derde meet up van het jaar over SDG 8: Fatsoenlijke banen en economische groei. Mark Kulsdom, oprichter van TDWB, is te gast bij de meet up op 3 mei georganiseerd door Social Enterprise NL. Een (h)eerlijke en duurzame voedselketen is voor Mark niet meer dan normaal. Hij vertelt hoe hij zich al jaren, in het verleden als activist en filmmaker, inspant om positieve verandering teweeg te brengen. Met TDWB heeft hij nu een tastbare oplossing ontwikkeld, waarmee hij een concreet alternatief biedt voor de huidige vervuilende vleesindustrie. In deze Tegenlicht aflevering van zondag 6 mei vertelt hij hier meer over. Economische groei (SDG8) krijgt door sociaal ondernemers zoals Mark een duurzaam gezicht. Clara van Haaften, programmamaker bij Social Enterprise NL en host van de avond, laat zien dat de SDG's bij sociaal ondernemers op het lijf geschreven staan. Ondernemen vanuit een helder maatschappelijk doel, ook wel een Theory of Change genoemd, vormt de basis van ondernemerschap in de nieuwe economie. Het spiksplinternieuwe boek: "Zaken die je Raken" is een aanrader als je meer over dit onderwerp wilt lezen! Sociaal ondernemerschap maakt een opmars in Nederland. De sector groeit en zoekt voortdurend naar wegen om positieve impact te vergroten en verantwoorde economische groei te versterken. Zo kent de social enterprise sector in Nederland een groei van 70% in slechts vijf jaar tijd. Ook zorgt deze inmiddels voor meer dan 80.000 banen – onder andere voor heel veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt – en steeg de omzet van de sector met 75% (McKinsey, 2016). Social Enterprise NL en de 350+ ondernemingen in haar netwerk zijn aanjager van deze beweging. Samen kaarten zij de successen, uitdagingen en mogelijkheden voor de social enterprise sector aan. Tijdens de meet up breken alle jonge krachtenbundelaars hun brein over een aantal uitdagingen van The Dutch Weed Burger met als hoofdvraag: “Hoe zet je de positieve impact van zeewier in ons voedselsysteem op de kaart?” In drie groepen buigen we ons over de volgende punten:
De resultaten waren niet min. Van viral video's over zeewier, SDG mapping en storytelling tot trips naar zeewier farms en meer. Mark Kulsdom neemt alle ideeën mee en gaat kijken wat het beste bij TDWB past. Zo'n goede brainstorm maakt natuurlijk dorstig, dus de borrel kwam dan ook precies op tijd. Een geslaagd einde van een geslaagde meet up!
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |